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dc.creatorLima, Josenaldo Luiz da Silva-
dc.date.accessioned2017-01-16T18:36:38Z-
dc.date.available2017-01-16T18:36:38Z-
dc.date.issued2014-08-27-
dc.identifier.urihttp://104.156.251.59:8080/jspui/handle/123456730/276-
dc.description.abstractThe focus of the present study was the dismissal of faculty members holding masters and doctoral degrees, who had been previously hired to fulfill the regulatory requirements to accredit and reaccredit private universities in Salvador with the Ministry of Education or to obtain authorization, recognition and respective renovations of undergraduate courses at that Ministry, soon after the conclusion of the approval procedures. This phenomenon of dismissing professors with high academic degrees in the private universities of Salvador was analyzed from data collected during investigations made by the Fifth District Labor Relations Board between 2006 and 2013. The theoretical framework was based on the Brazilian literature on neoliberalism, contemporary capitalism, the commercialization of private university education, the instability of labor relations in general, and of higher education personnel in particular, and constitutional law, labor law and legislation governing higher education. The methodology used was exploratory, qualitative and descriptive, with the use of documental and content analysis techniques. The subjects investigated in the field research phase consisted of one union leader, one assessor from the Ministry of Education, and three university coordinators and four university professors, all from the private sector, making a total of nine participants. The instruments used for data collection consisted of free interviews and exploratory, bibliographic and documental research, as well as semi-structured interviews. Analysis of the data collected during the study period showed that the dismissals investigated in this study constitute one more element in the process of destabilizing the work of university professors in the private sector in Salvador, which is already affecting even those with the highest academic degrees. Furthermore, these dismissals also fit the juridical concept of discrimination.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Catolica de Salvadorpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnsino Superior Privado no Brasilpt_BR
dc.subjectPrivate university education in Brazilpt_BR
dc.subjectMercantilização - Educação Superior Privadapt_BR
dc.subjectCommercializationpt_BR
dc.subjectPrecarização do trabalhopt_BR
dc.subjectDestabilization of laborpt_BR
dc.subjectProfessor - Titulação Acadêmica - Discriminaçãopt_BR
dc.subjectPprofessor with a high academic degreept_BR
dc.subjectDiscriminação por elevada titulação acadêmicapt_BR
dc.subjectDscrimination of those with high academic degreespt_BR
dc.titleDiscriminação por elevada titulação acadêmica de docentes da educação superior privada de Salvadorpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/8868073815188623pt_BR
dc.contributor.advisor1Borges, Ângela Maria Carvalho-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3901192008840816pt_BR
dc.contributor.referee1Freitas, Kátia Siqueira de-
dc.contributor.referee2Oliveira , Isabela Fadul de-
dc.description.resumoA pesquisa teve como objeto de estudo a dispensa de docentes com títulos de mestrado e de doutorado, contratados para cumprir requisito normativo indispensável ao credenciamento e recredenciamento deinstituições de ensino superior privadas de Salvadorjunto ao Ministério da Educação, ou para obtenção de autorização, reconhecimento e respectivas renovações de cursos superiores de graduação junto àquele Ministério, após a conclusão de tais procedimentos de aprovação. Esse fenômeno da dispensa de professores titulados foi analisado com base nos dados coletados em investigações instauradas pela Procuradoria Regional do Trabalho da 5ª Região, no período de 2006 a 2013. O referencial teórico foi embasado na literatura nacional relacionada ao neoliberalismo, ao capitalismo contemporâneo, à mercantilização da educação superior privada, à precarização do trabalho em geral e do docente do nível superior de educação em particular, ao Direito Constitucional, ao Direito do Trabalho e na legislação que rege a educação superior. A metodologia empregada foi exploratória, qualitativa e descritiva, com a utilização das técnicas de análises documental e de conteúdo. Os sujeitos investigados na pesquisa de campo foram: (01) dirigente sindical, (01) avaliadora do Ministério da Educação, (03) coordenadores de curso superior privado e (04) professores da educação superior privada, perfazendo um total de (09) participantes. Os instrumentos utilizados para a coleta de dados consistiram em entrevistas livres, pesquisas exploratória, bibliográfica e documental, bem como entrevistas semiestruturadas.Os resultados das análises dos dados coletados no decorrer da pesquisa evidenciaram que as dispensas investigadas neste trabalho se configuram como mais um elemento no processo de precarização do trabalho de docentes da educação superior privada de Salvador, que já atinge até a elite desses profissionais. Além disso, essas dispensas também se enquadram no conceito jurídico de discriminação.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentPró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduaçãopt_BR
dc.publisher.programPolíticas Sociais e Cidadaniapt_BR
dc.publisher.initialsUCSALpt_BR
dc.subject.cnpqSociais e Humanidadespt_BR
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