Browsing by Author "Santos, Leila Rocha Medrado"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item A aporia do perdão: memória, avanços e retrocesso na realidade brasileira.(Universidade Catolica de Salvador, 2016-07-04) Santos, Leila Rocha Medrado; Silva, Antônio Carlos da; http://lattes.cnpq.br/2735855153608701; Silva, Maria Manuela Magalhães; Campina, Ana Cláudia; Rocha, Sheila Marta CarregosaThis paper follows the “state, society and social policies” research line within the Interdisciplinary Graduate Program in Social Policy and Citizenship, and it is a contribution to the critique of the Brazilian civil-military dictatorship (1964/1985) and the movements arising from it, its consequences in the social policies development in the construction of the historical memory of individuals - with respect to the socio-metabolic mutation of historical subjects into goods predicates - and the possibility of forgiveness beyond the Amnesty Law (Law No. 6.683/79). This is because it is clear that this transition period in the organization of political power has not yet been overcome and understood in its entirety, even after more than 50 years of the authoritarian regime outbreak in Brazil, considering the recent antagonistic judgments handed down by the Supreme Court and the Inter-American Court of Human Rights. To encompass the key proposition in the thoughts of Hannah Arendt - that opposes power and violence, revealing the banality of evil - and the ideas of Walter Benjamin - with emphasis on theories that underlie “the concept of history”, therefore, the dialectical relationship between time and space - our intention is to elucidate the perverse logic that has trapped us in a constant present. The goal is to achieve the primary of all knowledge, that is, the understanding of this period through historical research (primary and secondary sources) and seizure of the key categories of / to conceptual analysis of the dictatorship, forgiveness and memory in reference to the three fronts: the first one deals with the culture of impunity and oblivion still engendered under the aegis of the authoritarian regime (1964-1985) and based on the amnesty law as an obstacle to criminal prosecution; the second seeks to understand the (im)possibility of generalization of forgiveness and domination without a subject; and, finally, this work will be treated from the danger of building a memory based on narratives, experiences, the playback of testimonies and files without all these going through the test of reason and public debate. Therefore, we will make use of the inductive and dialectical approach methods, which will be developed in an interdisciplinary way, since the theme interface wealth so requires. The methodology is guided by qualitative connections from historiographical review, i.e. the use of written records of historical subjects and interviews with women who have lived and narrated their experiences. They were defined from the applied content analysis through narratives and texts made by women activists who lived through the dictatorship period - key categories and numerical evaluation of the occurrence frequency of certain terms, expressions, buildings and categorized references. Senses, meanings and memories, their lines overflow time and space and provide the ability to understand the country history through individual and collective memories.Item Elas e eu – pedacinhos de mim: a importância da sororidade como resgate do gossip para combate às violências(UCSal, Universidade Católica do Salvador, 2021) Santos, Leila Rocha Medrado; Silva, Antônio Carlos da (Orient.)Esta tese é uma contribuição à crítica da sociedade brasileira patriarcal e proposição de uma solução de combate às violências contra mulheres possibilitando a cura de relações abusivas e encorajando o rompimento do ciclo de violência através da força aglutinadora das mulheres vivenciada na sororidade, resgatando e ressignificando o gossip. Construiu-se a pesquisa a partir da história de vida de uma mulher (in)comum e (in)diferenciada, uma matemática, a prof.a Nilza Rocha Medrado Santos, que superou inúmeras dificuldades e tornou-se referência, como pessoa e como profissional, para muitas outras mulheres, formando uma rede de ajuda entre elas, uma irmandade em um exercício real de sororidade. Esta tese foi desenvolvida analisando e interpretando a dinâmica da vida cotidiana desta divisão entre a esfera privada (a “mulher” dona de casa) e a esfera pública (a “mulher professora” do Instituto de Matemática da Universidade Federal da Bahia), para conhecer e compreender as “mulheres-cientistas” que habitam um mundo no qual os ditames são masculinos e a lógica da sobrevivência do mais apto prevalece. Dada à impossibilidade de entrevistá-la, pois não se encontra mais entre nós, contou-se sua história por meio de depoimentos e entrevistas com pessoas que a conheceram e assim se dispuseram a relatar o impacto que essa mulher teve na vida delas e de outras mulheres, além de registros documentais. Apresenta-se a realidade de violência e precariedade vigente em uma sociedade brasileira marcada pelo poder, dominação e iniquidade com relação à diversidade de gênero, raça, etnia, classe social e territorialidade para em seguida irmos costurando esse tempo vivo de memórias, saberes e lições de mulheres que conseguiram romper com preconceitos da época e suprimir o ciclo de violência. A proposição é aprender, com seus exemplos, superar a violência através da sororidade assim projetando-se para além delas em um “novo modelo” a partir e através da visibilidade e não apagamento da memória histórica dessas mulheres que nos antecederam na resistência e luta “por direitos a ter direitos”. Compreender a (im)possibilidade do “Ser” mulher, enquanto “sujeito de direito”, é a confirmação da falácia da igualdade democrática em um sistema que preza pelo insaciável processo de mercantilização de todos os aspectos da Vida. Portanto, amplia a condição de corpos femininos em contínua precariedade, alienação de políticas públicas e sujeição cotidiana à violência – pois exclui o feminino do espaço político ao estabelecer limites à reprodução. Neste contexto, o nosso objetivo foi compreender a cultura de violência contra as mulheres para pensar instrumentos que façam frente às múltiplas violências e à letalidade do machismo, uma vez que a produção legislativa e de políticas públicas somente não tem conseguido sanar.