menu.header.image.logo_repositoriomenu.header.image.logo_ucsal
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
menu.header.image.logo_repositoriomenu.header.image.logo_ucsal
  • Communities & Collections
  • All of DSpace
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Muniz, Tiago Pereira"

Now showing 1 - 9 of 9
Results Per Page
Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Boletim Informativo do Grupo de Pesquisa de Engenharia Civil - Ano I, n. 2, nov. 2023
    (UCSal - Universidade Católica do Salvador, 2023-11) Nunes Filho, Fernando Barreto (Editor); Melo, Marcela Silva de (Editora Assistente); Nunes, Maiesse Pinto El Sayegh; Barcelar, Noemi; Melo, Marcela; Rossini, Irani; Sales, Sergio; Vilasboas, José Marcílio Ladeia; Ferreira, Natália; Silva, Katharina; Alves, Shirley; Assis, Angélica; Santana, Márcia; Lavor; Arthur; Bastos, Luiz; Ferraz, Kilcy; Muniz, Tiago Pereira; Saliba, Arthur; Bastos, Luciane; Albuquerque, Heloisa Maria de Carvalho e
    A SEMOC não é apenas um grande acontecimento acadêmico, como também uma ocasião para renovarmos nossa certeza de que a UCSAL desenvolve um trabalho diferenciado exatamente porque conta com um sentimento de pertença vivido por todos aqueles que a integram. Repito o que ponderei por ocasião da mesa de abertura desta edição da SEMOC: muito pouco é preciso falar a seu respeito, pois a SEMOC fala por si só... (Prof. Dr. Deivid Carvalho Lorenzo)
  • No Thumbnail Available
    Item
    Condicionantes sociais na logística de distribuição para aquisição de produtos da agricultura familiar pelo plano nacional de alimentação escolar
    (UCSal, Universidade Católica do Salvador, 2024-05-27) Muniz, Tiago Pereira; Alencar, Cristina Maria Macêdo de (Orient.)
    Esta tese, sob o título Condicionantes Sociais na Logística de Distribuição para aquisição de Produtos da Agricultura Familiar pelo Programa Nacional de a limentação Escolar, tem por objetivo demonstrar que a existência de condicionantes sociais na logística de distribuição de alimentos originários da agricultura familiar para alimentação escolar pelo PNAE, reduzem a eficácia da gestão escolar no cumprimento da Lei Federal n° 11.947, em contexto de insegurança alimentar no Brasil. As condições socioeconômicas e políticas que são reiteradas historicamente é o que se denomina de condicionantes. Nesse contexto, o núcleo da questão é a integração da agricultura familiar pela produção de alimentos ao mercado institucional da merenda escolar através da logística de distribuição. Para isso, foi realizado uma revisão bibliográfica sistematizada sobre o tema, onde buscou-se respostas, não só através de teorias, mas também, da possibilidade de refletir, a partir de entrevistas com agricultores familiares, da revisão bibliográfica, documental e dados, sobre o cotidiano de uma escola estadual de educação básica, no caso o Colégio Estadual Edvaldo Brandão Correia (CEEBC), situado na cidade de Salvador, Estado da Bahia, no bairro de Cajazeiras IV, na Rua Virgílio Motta Leal, Quadra 3, s/n°. Os resultados alcançados evidenciaram que a existência de um mercado estabelecido para a compra de alimentos destinados à merenda escolar nas instituições de ensino público demonstra não apenas a dimensão social das disparidades que resultam em insegurança alimentar entre os alunos, mas também a fragilidade enfrentada pela agricultura familiar. Esta última, em sua capacidade de adaptação dentro da dinâmica do sistema capitalista, tende a se submeter à integração vertical na cadeia de produção por meio da logística de distribuição de alimentos, a qual molda o processo produtivo sem considerar os modos de vida dos diversos contextos rurais envolvidos. Entretanto, nota-se a ineficácia desse sistema de mercado institucional devido à diminuição da oferta direta de produtos provenientes de agricultores familiares para as escolas públicas estaduais de Salvador-BA acarretando impactos institucionais que colocam a administração escolar diante do desafio de cumprir de forma eficaz a obrigação estabelecida pelos artigos 2° e 14 do PNAE.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Educação profissional e inserção social: Colégio Estadual Edvaldo Brandão Correia
    (Universidade Católica do Salvador, 2019) Muniz, Tiago Pereira; Alencar, Cristina Maria Macêdo de; http://lattes.cnpq.br/; Flexor, Maria Helena Matue Ochi; http://lattes.cnpq.br/; Almeida, Maria do Socorro da Costa e; http://lattes.cnpq.br/
    This dissertation, under the title "Professional Education and Social Insertion: Edvaldo Brandão Correia State College, Salvador / BA", aims to understand how - in a public school, a popular neighborhood -, the Professional Technical Education of dynamics of student training for their social insertion. For this, the theme is related to a pedagogical experience, - based on historical-critical pedagogy and having, through Environmental Education, based on ecological economics, working on several areas of knowledge, linked to the selective waste collection in the College in study. The accomplishment of the activity had the involvement and commitment of a group, of the 4th year, of the Technical Course of Administration of Companies Integrated to High School, in this College, located in the district of Cajazeira IV, Salvador / Ba. These students acted as mediators, with the intention of awakening the sensitivity of the subjects, who are part of the school community of the College, regarding the treatment and destination of solid waste, generated by the activities of the School. Several activities and pedagogical practices weredeveloped, aimed at behavior changes regarding the management and destination of waste. The ecological economy, associated with historical-critical pedagogy, bases the interpretation of the results of the engagement of students and teachers, in the process of transforming the environment, contributing to the generation of positive attitudes, for the collective good of the school community. The results showed that, by developing activities that point to more dynamic forms of pedagogical work, - favoring challenging situations of knowledge construction, through the problematization of themes of the student's daily life -, they contribute to the reinventing of young people, leaving the periphery of knowledge production and becoming the center of the process, in their social practices, as subjects of their own history and as a citizen, favoring their social insertion in the condition of young people in formation. practices weredeveloped, aimed at behavior changes regarding the management and destination of waste. The ecological economy, associated with historical-critical pedagogy, bases the interpretation of the results of the engagement of students and teachers, in the process of transforming the environment, contributing to the generation of positive attitudes, for the collective good of the school community. The results showed that, by developing activities that point to more dynamic forms of pedagogical work, - favoring challenging situations of knowledge construction, through the problematization of themes of the student's daily life -, they contribute to the reinventing of young people, leaving the periphery of knowledge production and becoming the center of the process, in their social practices, as subjects of their own history and as a citizen, favoring their social insertion in the condition of young people in formation.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Plano de negócios - NV Ice Cream
    (Universidade Católica do Salvador, 2021-06-17) Siqueira, Ueliton Barbosa de; Gantois, Mônica Mendes de Carvalho; http://lattes.cnpq.br/; Pereira, Fernando Antônio de Souza; http://lattes.cnpq.br/; Domingos, Sérgio; http://lattes.cnpq.br/; Muniz, Tiago Pereira; http://lattes.cnpq.br/
  • No Thumbnail Available
    Item
    Plano de negócios – Seniors Clothing
    (Universidade Católica do Salvador, 2020-12-10) Caldas, Aline Fortuna; Pereira, Fernando Antônio de Souza; http://lattes.cnpq.br/; Gantois, Mônica Mendes de Carvalho; http://lattes.cnpq.br/; Muniz, Tiago Pereira; http://lattes.cnpq.br/; Guerra, Fernanda; http://lattes.cnpq.br/; Angelis, Cristina; http://lattes.cnpq.br/
  • No Thumbnail Available
    Item
    Plano de Negócios - Stúdio Maju Design
    (Universidade Católica de Salvador, 2021-06-17) Santos, Juliene Marques Amancio dos; Gantois, Mônica Mendes de Carvalho; http://lattes.cnpq.br; Pereira, Fernando Antônio de Souza; http://lattes.cnpq.br; Domingos, Sérgio; http://lattes.cnpq.br; Argilez, Cristina; http://lattes.cnpq.br; Muniz, Tiago Pereira; http://lattes.cnpq.br; Mota, Jorge; http://lattes.cnpq.br
  • No Thumbnail Available
    Item
    Plano de negócios – WORKS
    (Universidade Católica do Salvador, 2021-06-17) Cerqueira, Raquel Sales; Gantois, Mônica Mendes de Carvalho; http://lattes.cnpq.br; Pereira, Fernando Antônio de Souza; http://lattes.cnpq.br; Domingos, Sérgio; http://lattes.cnpq.br; Muniz, Tiago Pereira; http://lattes.cnpq.br; Mota, Jorge; http://lattes.cnpq.br; Argilez, Cristina; http://lattes.cnpq.br
  • No Thumbnail Available
    Item
    Qualificação dos profissionais que trabalham com eletricidade de baixa tensão na construção civil: o caso da concrete LTDA
    (Universidade Católica do Salvador, 2018-10) Alcântara, Romervan Assis de; Muniz, Tiago Pereira; Alcântara, Romervan Assis de; Muniz, Tiago Pereira; UCSAL, Universidade Católica do Salvador
  • No Thumbnail Available
    Item
    Sensibilização para educação ambiental: coleta seletiva na escola
    (Universidade Católica do Salvador, 2018-10) Muniz, Tiago Pereira; Alencar, Cristina Maria Macêdo de; UCSAL, Universidade Católica do Salvador
    The work "SENSITIZATION FOR ENVIRONMENTAL EDUCATION: SELECTIVE COLLECTION IN SCHOOL" systematizes pedagogical experience that aimed to approach the selective collection in the school, aiming at the formation of habits for the preservation of the environment through recycling. The implementation strategy contemplated the involvement and commitment of the students of the Edvaldo Brandão Correia State College (CEEBC) of the Business Administration course of Integrated Vocational Education to High School (EPI), as mediators to awaken the sensitivity of the subjects, which are part of the school community of the referred college, regarding the treatment and destination of waste generated by school activities. Activities and pedagogical practices were developed, aimed at behavior changes in relation to the management and destination of waste. The result achieved is that the school community has become more aware of the situation in the environment where it lives and lives, acquiring habits and attitudes that are responsible and committed to caring for the environment

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback