Teses de Doutorado
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item O caso das crianças e adolescentes cujos pais são adeptos das Testemunhas de Jeová nas situações envolvendo a hemotransfusão: limites entre a fé e o sangue(UCSal, Universidade Católica do Salvador, 2022-12-13) ; Cavalcanti, Thais Novaes (Orient.); Carrera, Gilca Oliveira (Coorient.); Sampaio Neto, Agenor de Souza SantosO tema da presente pesquisa trata do conflito entre a liberdade religiosa diante da proteção à vida nas situações que envolvem a hemotransfusão: O caso das crianças e adolescentes cujos pais são adeptos das Testemunhas de Jeová, diante do qual se propõe uma tutela especial para à criança e para o adolescente em tais situações com a construção de uma proposta de modulação do conflito principiológico entre a proteção a vida e a liberdade religiosa, à luz da autonomia bioética e dos princípios garantidos pelo ordenamento jurídico brasileiro, a saber: o direito à liberdade religiosa, presente nos art. 5o, VI, VII e VIII da Constituição Brasileira versus a inviolabilidade do direito à vida humana, presente no caput do art. 5o do texto constitucional. Sobre a temática, foram analisadas a Arguição por Descumprimento de Preceito Fundamental (ADPF) n. 618, sob a relatoria do Ministro Nunes Marques, e o Recurso Extraordinário no 1.212.272/AL em sede de recurso repetitivo (Tema n.o 1.069), da relatoria do Ministro Gilmar Mendes, em trâmite perante o Supremo Tribunal Federal (STF). As questões centrais da investigação perpassaram pela pertinência de legitimidade estatal para determinar (intervenção) a hemotransfusão em crianças e adolescentes em perigo de vida contra a vontade dos pais e como o Estado pode interferir na decisão autônoma dos adolescentes e dos pais quanto à hemotransfusão, inclusive diante dos impactos da convivência comunitária e eventual rejeição do paciente no seio social do seu meio religioso. A metodologia utilizada foi teórico- descritiva, com uso de revisão de literatura jurídica e metajurídica, com análise dos citados casos judiciais, ainda em fase de julgamento. Como hipótese de pesquisa, defende-se que a problemática envolve tensão entre garantias fundamentais vetorizadas sobre a criança e o adolescente, estando de um lado a liberdade religiosa e, de outro, o direito à proteção da vida. Desta forma, a criança necessita do amparo do que denominamos por tutela especial, em um mecanismo construído sobre a hermenêutica normativa disponível no ordenamento jurídico que constitui um pressuposto da presente pesquisa.Item Tornar-se negrogay: a história de vida de um homem-professor situado e sitiado(UCSal, Universidade Católica do Salvador, 2022-11-16) Souza, Antonio José de; Rabinovich, Elaine Pedreira (Orient.)A presente tese é produto de um projeto de pesquisa que se debruçou sobre a identidade negra e gay na relação intrínseca entre o ‘eu-outro’ situados em um contexto conflagrado no qual se exige do negrogay tomar consciência ‘de si’. Negrogay, escrito na forma de um único termo, porque é unificado por experiências estigmatizantes oriundas do processo de racialização das relações sociais que, quando imbricado com a homofobia, reproduz na contemporaneidade o passado violento de um Brasil ávido por construir o ideário do ‘homem de verdade’. O estudo teve como objetivo geral compreender como as construções das identidades negrogays, de três professores da educação básica do Estado da Bahia, emergiam das suas histórias de vida engendradas na intimidade das famílias interraciais e heterossexuais e suas reverberações no cotidiano da profissão docente; objetivos específicos: i) i)identificar, nas histórias de vida dos professores, os eventos/fatos marcantes no processo da construção ‘de si’ negrogay a fim de trazer à tona o que esses eventos/fatos fizeram e o que foi feito com suas repercussões; ii) analisar a influência da relação familiar no processo da construção ‘de si’ negrogay com o propósito de fazer irromper os fenômenos que regem os relacionamentos íntimos; iii) verificar como esses eventos/fatos, vivenciados pelos professores negrogays, reverberam no cotidiano ‘de si’ na profissão docente. No âmbito do projeto de pesquisa, a hipótese de partida considerou os intercâmbios familiares enquanto influenciadores do processo da construção ‘de si’ negrogay no sentido da emanci- pação (ser) ou da interdição (não ser), posto que o negrogay passa por uma relação persecutória entre a subjetividade e o corpo, compondo às vicissitudes ‘de si’ negrogay; o negrogay, na intimidade da família inter-racial e heterossexual, não tem inicialmente identidades positivas as quais possa afirmar, tratam-se de identidades rechaçadas sob o ponto de vista do ‘outro’, contudo, o esforço dialético do ‘eu’ e do ‘outro’ é parte do processo da construção ‘de si’ negrogay. O trabalho desenvolveu-se no terreno da pesquisa qualitativa, através da metodologia (Auto)Biográfica e do instrumento entrevista narrativa, acessando as histórias de vida que foram sistematizadas pela técnica dos Núcleos de Signifi- cação e analisadas à luz da Psicanalise Existencial do filósofo Jean-Paul Sartre. Trata-se de um estudo que fora atravessado pelos princípios da fenomenologia-hermenêutica. A tese toma como texto-base a história de vida de um dos três professores participes da pesquisa, Rubião Bovary (nome fictício), que surgiu como protagonista e objeto de análise devido à complexidade do relato memorialístico e de suas inúmeras e cruzadas imbricações. Os resultados apontam para a família confrontada em seu papel imprescindível na construção das identidades; o ser-negro negado como parte de uma realidade imaginária criada a partir do desejo de ser um ‘outro’ próximo do ‘ser branco’ em autodefesa diante da situ- ação marcada pela estigmatização pública do seu ser-gay. R. Bovary foi uma criança violentada pelo olhar do ‘outro’ que o transformou em objeto, deixando-o com medo e vergonha de assumir-se negrogay. Ele é alcançado por uma estrutura discriminatória que o situa na elaboração das significações singularizadas a partir das coisas do mundo, objetivando-se em ações e significações próprias do homem historicizado. A docência é o lugar das realizações, mediações e da possibilidade de ‘assumir-se’ na totalidade. Uma radicalidade que falta a R. Bovary que está atado à ‘cor da pele’ tanto quanto à ‘sexualidade’ e a sua vivência depende da sobrevivência de todos os seus ‘eus’.Item Parentalidade na cultura digital: percepções de pais e mães sobre seu próprio uso de tecnologias digitais(UCSal, Universidade Católica do Salvador, 2024-02-12) Assis, Diana Cavalcante Miranda de; Fornasier, Rafael Cerqueira (Orient.)O advento das Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação (TDICs) na sociedade contemporânea tem reconfigurado os padrões de interação familiar, apresentando novos desafios e dinâmicas dentro do núcleo familiar. Este estudo teve como objetivo compreender as percepções de pais e mães a respeito da influência que seu próprio uso de tecnologias digitais pode ter nos relacionamentos com seus filhos, dentro do contexto da cultura digital. Embasado na Teoria Bioecológica do Desenvolvimento Humano de Bronfenbrenner, o trabalho adota uma perspectiva qualitativa para explorar essas percepções, através de entrevistas gravadas com dez participantes da cidade de Irecê, Bahia. A análise temática dos dados revela que, segundo os pais e mães, as demandas digitais frequentemente comprometem o tempo e a qualidade do relacionamento parental. Os participantes refletiram sobre como interpretam os comentários de seus filhos a respeito do seu próprio uso de TDICs, indicando uma consciência crescente sobre a necessidade de modelar um uso mais consciente e responsável da tecnologia, visando um equilíbrio no ambiente familiar. Os pais não apenas reconheceram o feedback negativo dos filhos quanto a esse uso, mas também expressaram uma compreensão clara dos desafios impostos por ele. O achado mais revelador, no entanto, foi a descoberta da dificuldade dos pais em alterar essa realidade, mesmo reconhecendo essa necessidade. Apesar de uma consciência evidente dos impactos negativos e de tentativas anteriores de mudança, eles enfrentam obstáculos significativos para modificar seus hábitos digitais. Esses obstáculos não são apenas individuais, mas profundamente enraizados na própria força da cultura digital, na pressão social e na necessidade intrínseca de pertencimento, que juntos criam um ambiente desafiador para a autorregulação eficaz. Assim, este estudo ressalta a necessidade urgente de estratégias de autorregulação parental mais eficazes e de apoio externo, incluindo políticas de mediação tecnológica, para enfrentar essas pressões culturais e sociais. Aponta para uma responsabilidade compartilhada: dos pais, em adotar práticas digitais conscientes; e da sociedade, em fornecer as condições para que essa mudança seja não apenas viável, mas sustentada, favorecendo relações familiares mais saudáveis e enriquecedoras no contexto da cultura digital.Item Autonomia e vulnerabilidade da criança no processo de vacinação contra o COVID-19 [PUBLICAÇÃO NÃO AUTORIZADA](UCSal, Universidade Católica do Salvador, 2022) Abreu, Kamila Assis de; Barbosa, Camilo de Lelis Colani (Orient.)PUBLICAÇÃO NÃO AUTORIZADA.Item Padrastos e madrastas no espelho do direito: reflexões jurídicas acerca dos seus papéis em famílias recompostas [PUBLICAÇÃO NÃO AUTORIZADA](UCSal, Universidade Católica do Salvador, 2019-03-19) Bonelli, Rita de Cássia Simões Moreira; Lima, Isabel Maria Sampaio Oliveira (Orient.)PUBLICAÇÃO NÃO AUTORIZADA.Item Maternidade interrompida? o luto e o sentido da vida de mães em face da morte dos seus filhos adolescentes por meio de suicídio(UCSal, Universidade Católica do Salvador, 2022-05-26) Fontoura, Clarissa Santos; Rabinovich, Elaine Pedreira (Orient.); Maurício, Maria Deolinda Antunes Luz Lopes Dias (Coorient.)A experiência da morte por meio de suicídio tem causado impacto na sociedade, com ênfase nas famílias diretamente afetadas. Especificamente em casos de morte por suicídio de adolescentes, o impacto ocorre fortemente na vida de mães enlutadas. Diante disso, a presente tese de doutorado objetiva conhecer as experiências de mães em face da morte de seus filhos adolescentes por meio de suicídio, buscando, como objetivos específicos: compreender o impacto da morte do(a) filho(a) nas relações familiares; identificar qual sentido a mãe atribui à morte de seu filho; e quais as estratégias de enfrentamento utilizadas pelas mães em face da morte de seus filhos. Em um estudo qualitativo, seis mães cujos filhos adolescentes cometeram suicídio foram entrevistadas em local de sua conveniência. Essas mães foram indicadas pela pesquisadora, psicóloga e suicidologista Karina Okajima Fukumitsu. Para a coleta de dados, foi construído um roteiro de entrevista com questões predominantemente abertas. O estudo foi aprovado pelo Comitê de Ética e Pesquisa da Universidade Católica do Salvador. As entrevistas foram gravadas e transcritas pela pesquisadora. Os dados foram analisados e, consequentemente, elaborados núcleos de sentido. Os resultados encontrados foram elencados em resposta aos objetivos propostos e versam sobre o impacto da morte do(a) filho(a) nas relações familiares, a atribuição de sentido para a morte do(a) filho(a) e estratégias de enfrentamento utilizadas pelas mães em face da morte de seu(sua) filho(a). Verificou-se maior aproximação entre os familiares envolvidos após a morte do(a) filho(a). Constatou-se a valoração da maternidade, independente da presença física do(a) filho(a). Houve um consenso entre as entrevistadas no que tange ao estigma sofrido, ficando evidente a necessidade de que esta temática seja esclarecida pela sociedade. Com relação à atribuição de sentido para a morte do(a) filho(a), das seis mães entrevistadas, três consideraram haver sentido para a morte de seus filhos e três consideraram que não houve sentido para a morte de seus filhos. Das mães que avaliaram haver algum sentido, houve o reconhecimento da máxima de que nada na vida acontece por acaso. Com relação às estratégias de enfrentamento, as estratégias encontradas corresponderam a uma abertura à transcendência e espiritualidade e à resiliência. As estratégias associadas à resiliência foram subdivididas em: práticas terapêuticas como o acesso a profissionais de psicoterapia e psiquiatria, dentre outros; a importância do trabalho como forma de enfrentamento do luto; falar e escrever sobre a perda como recurso terapêutico; e a prática do serviço ao próximo como importantes formas de enfrentamento e ressignificação. Conclui-se que a maternidade é central na vida dessas mulheres: mesmo sem a presença física dos(as) filhos(as), as mães entrevistadas permanecem com sentimento e função materna intactos e que a espiritualidade se apresenta como importante suporte no enfrentamento da perda. Sugere-se, a partir do estigma sofrido pelas mães e familiares, a necessidade de maior esclarecimento social em torno da temática do suicídio. Dada a complexidade do assunto pesquisado, aponta-se para a necessidade de estudos futuros que aprofundem a temática.Item Os sentidos atribuídos aos estudantes de Fisioterapia: influência familiar no estágio supervisionado(UCSal, Universidade Católica do Salvador, 2019-09-06) Moreira, Cristiane Cavalcanti; Costa, Lívia Alessandra Fialho da (Orient.); Maia, Helena Maria Silveira Fraga (Coorient.)A família é a primeira instituição que conduz e solidifica a formação da criança, do adolescente e, por consequência, do adulto, que deixará seu legado no mundo, através de um trabalho, inclusive como condição de sobrevivência sua e até mesmo da família. Com esta responsabilidade, não só de viabilizar a própria sobrevivência e de sua família, a escolha por uma profissão, ainda na adolescência ou adultez, é um fato que pode alterar por completo o futuro do indivíduo, uma vez que a escolha da profissão passa a ser um projeto de vida, passando a família a ter um papel fundamental nesta fase. É fato que o grupo familiar representa as bases de orientação do adolescente e do adulto; portanto, a escolha profissional faz parte do processo evolutivo da família (SILVA, 2006). Este estudo decorreu de uma necessidade de compreender os estudantes no seu percurso profissional, especialmente no momento do estágio supervisionado obrigatório, e a influência da família neste tempo da experiência social. Após muitos anos de docência, eu me inquietei com esse momento da vida acadêmica, e com as transformações advindas da lida dos estudantes com a prática clínica.Item Construindo caminhos: empoderamento, educação e resiliência na jornada de uma tia afrodescendente na família extensa(UCSal - Universidade Católica do Salvador, 2024-03-26) Silva, Maria Madalena Lima; Rabinovich, Elaine Pedreira (Orient.); Souza, Cinthia Barreto Santos (Coorient.)O objetivo principal desta pesquisa consistiu em saber como eu, na condição de tia de uma família afrodescendente coletivista, influenciei o desenvolvimento educacional de meus sobrinhos e demais familiares. Além disso, busquei compreender a ancestralidade familiar, explorando os valores e a cultura de uma família afrodescendente baiana, cuja origem foi a bisavó, uma ex-escravizada. O estudo também teve como propósito descrever os diversos territórios ou espaços ocupados pelos integrantes dessa família, fornecendo o contexto e explorando suas interrelações simbólicas e afetivas. Ao mesmo tempo, caracterizei os papéis desempenhados pelas tias na família, objeto de estudo. Nesta pesquisa adotei a abordagem da autoetnografia (ELLIS, 2004), partindo do meu relato memorialístico e ampliando para narrativas fornecidas por duas tias e uma prima. Explorei os espaços e o tempo vividos em estreita conexão com a cultura, economia, hábitos, costumes e o panorama político da época. Para contextualizar essas narrativas, apresentei um panorama da cidade de origem da família da ex-escrava e sua posterior mudança para a cidade de Salvador-Bahia. Essa contextualização é crucial, pois responde, ainda que parcialmente, à indagação: "De onde eu vim?". Assim, compartilho tudo o que a memória me permitiu acessar da minha infância. Em seguida, obedecendo à linha temporal, narro minha adolescência e, continuando esse fluxo, exponho minha vida adulta e o processo de envelhecimento no qual me encontro hoje, aos sessenta e seis anos de idade. A abordagem teórica principal aqui adotada baseou-se nos estudos sociológicos de gênero, raça e etnia de escritoras e escritores afrodescendentes, bem como na perspectiva freireana sobre educação no sentido de promotora da liberdade. A metodologia do estudo compreendeu-se de uma abordagem qualitativa narrativa, evidenciando a história oral e de cunho autoetnográfico. Nas análises, busquei dialogar com diversas/os autoras e autoras os quais permitiram inferir que os membros das famílias se envolvem pessoalmente, vivenciando a realização do projeto de vida dos seus filhos e sobrinhos, atualizando e reatualizando as práticas ancestrais de origem africana. Também foi possível o entendimento de que a inserção produtiva do conjunto dos membros familiares não pode ser separada dos papéis sociais que esses membros desempenham, ou seja, do trabalho da tia, centralizadora nessa família. Desse modo, essa tia somente pode se constituir nessa relação, enquanto ser dotado de poder econômico e psicossocial.Item Sentidos atribuídos à paternidade em famílias de crianças com paralisia cerebral(UCSal - Universidade Católica do Salvador, 2022-09-29) Veiga, Isis NunesEste estudo tem como objetivo principal analisar os sentidos atribuídos à paternidade em famílias de crianças com paralisia cerebral. O pai permaneceu durante décadas ocupando lugar de provedor e garantidor das leis familiares, afastando-se dos filhos e da realidade doméstica, contudo essa concepção se transformou. O pai passa a ocupar um espaço mais significativo na criação dos filhos e passa a ser um pai mais participante e mais sensível. Embora exista um crescimento significativo sobre o papel do pai na sociedade contemporânea, ainda é necessário avançar na compreensão da paternidade no contexto de um (a) filho (a) com deficiência. Posto isso, quando se descreve sobre crianças com deficiência, dentre estas, a paralisia cerebral, são poucas as investigações nas quais o pai está presente. Trata-se de uma pesquisa qualitativa que utilizou a metodologia de estudo de caso com múltiplos sujeitos. Participaram cinco famílias de crianças com paralisia cerebral, totalizando onze entrevistados, dentre estes cinco pais, quatro mães e dois avós. Para a coleta de dados utilizou-se uma entrevista semiestruturada, orientada por um roteiro que abordou temas como a rotina em relação aos cuidados da criança com paralisia cerebral, o sentido da paternidade e como são percebidos os cuidados que o pai tem com a criança. Foi realizada uma análise de conteúdo de Bardin para examinar as falas das famílias e emergiram duas categorias: O cuidado paternal; e A paternidade como uma dádiva. A partir da análise das entrevistas foi visto que os pais percebem-se como presentes no cotidiano da criança com paralisia cerebral e consideram que participam ativamente da educação dos (as) filhos (as) e que dividem as tarefas de cuidados com a genitora. Os pais relataram que existe uma divisão de responsabilidades com a mãe da criança, pois acreditam na importância da participação deles nesse contexto, ainda que o tempo de contato com a criança seja menor pelo fato de trabalharem fora de casa. O papel do pai como provedor apareceu nos discursos dos pais participantes e estes explanaram que se preocupam com o bem-estar dos filhos, principalmente no que se refere à subsistência, acreditando que a paternidade está pautada na provisão material. As mães também veem o prover como um papel fundamental do pai. A avó e as mães entrevistadas relataram, também, que se sentem cansadas em relação à rotina de cuidados com a criança com paralisia cerebral e não consideram correto que esses cuidados sejam realizados somente por elas. Outras mães viram o pai como um ótimo cuidador, ainda que elas fiquem com a criança todo o tempo, pois consideraram que o pai faz tudo pela criança, como brincar e prover o lar. Os pais descreveram a experiência da paternidade em relação a um (a) filho (a) com paralisia cerebral como uma benção e, também, um aprendizado, relatando que a convivência com a criança é um presente de Deus.Item Onde estão as crianças? desaparecimento no Estado da Bahia, contextos familiares e institucionais para a promoção de direitos humanos(Universidade Católica do Salvador, 2021-12-20) Lino, Fabiana Neiva Almeida; Cavalcanti, Vanessa Ribeiro Simon; http://lattes.cnpq.br/; Araújo, Ulisses Campos de; http://lattes.cnpq.br/; Calazans, Márcia Esteves de; http://lattes.cnpq.br/; Rocha, Sheila Marta Carregosa; http://lattes.cnpq.br/; Silva, Antônio Carlos da; http://lattes.cnpq.br/The current matter deals with issues involving the missing children: family and institutional contexts for the promotion of Human Rights with geographic delimitation directed to the State of Bahia. In times of human trafficking, exacerbated urban violence and changing social and family contexts, the subject-object-problem developed as part of a doctoral project deserves to have intervention in a network and through ongoing actions. Since then, there have been several changes in the institutes, especially to ensure the promotion of Human Rights. In this context, it is necessary to analyze the disappearance of children, observing the family and institutional contexts, how the network of protection and support for families and individuals who experience this process is configured, to analyze public policies on disappearance and the dignity of the human persons; analyze information technology instruments; educational support from the media and follow-up by institutions for full protection of children; mapping procedures, agendas and instruments for collection, investigation and creation of a network, access to justice and citizenship through legal and institutional mechanisms, with emphasis on service made between 2017 and 2021; mapping the primary documents of the MP/BA and Missing Persons Protection Police; and the National System and Location – SINALID. As a methodology, historiographic and state of the art review had been carried out. The collection of technical-scientific production material and national and international legal-institutional frameworks, documental analysis of report, opinions issued by the interdisciplinary team of the Public Ministry of the State of Bahia, interviews of agents belonging to the protection network and family members who experienced the process of disappearance and assistance/monitoring after the implementation of SINALID at the state level. We used the resource of documental analysis, with a historical-descriptive approach, based on the consultation of the files of reports and opinions issued by the Police Department for the Protection of Persons, having as headquarter the city of Salvador/BA and the Specialized Coordination of the Public Ministry of the State of Bahia ,the literature review using the random choice methodology for analyzing children's medical records. It is noticed that the disappearance of children form a legal and social level, and the law cannot refrain from regulating such situations. Supporting actions are necessary, preventive actions in guaranteeing the Human Rights of children, promoting the participation of families in institutional spheres to deal with and prevent these situations.Item Ciclometanoia: poética de um corpo feminino sobre duas rodas(Universidade Católica do Salvador, 2021-09-08) Silva, Maria Angélica Vitoriano da; Rabinovich, Elaine Pedreira; http://lattes.cnpq.br/; Urpia, Ana Maria Oliveira; http://lattes.cnpq.br/; Souza, Cinthia Barreto Santos; http://lattes.cnpq.br/; Cardoso, Lorena Márcia Nascimento; http://lattes.cnpq.br/; Bastos, Ana Cecília Bittencourt; http://lattes.cnpq.br/; Santos, José Eduardo Ferreira; http://lattes.cnpq.br/The investigation object of this doctoral research emerges from the researcher's concerns in face of the precipitated questions from the decision to learn to ride a bicycle. This is a case study of the experience lived at 57 years of age, in the aging phase, a woman, white, cis, straight, middle class, retired, but active in professional activities related to her academic training in Pedagogy and Psychology , mother, grandmother, married, residing in the city of Salvador. Its structure revolves around a single case study with an autoethnographic qualitative methodological characteristic in which, starting from a single, spontaneous individual subjective experience, the author describes her encounter with herself, in the encounter with the other and the transformations in the self, resulting from these encounters. The use of autoethnography favored understanding the meanings that the person attributes to their own past experience, opening new meanings to this experience. Having as problematic the decision to learn to ride a bicycle and the repercussions in the different spheres of her life, it proposes to understand the resulting transformations. The analysis process engendered its own paths and routes that favored (re)flexing on the experience, planned through images and in the making of a cartography describing the trajectory of the self in transformation. It was observed that, when approaching the aging phase, the late injunction awakens the desire of a child who hibernated for long years: riding a bicycle. The path taken in the fulfillment of this desire triggers the methanoia of the last phase of life, bringing to light issues that crossed it and modifying its relationship with i her body, with people, with the city. She called this process cyclomethanoia, defined as the cyclical experience of methanoia. It validates the importance of the autoethnographic method and highlights the importance of research on themes that highlight the role of women, their relationship with the body and the aging process; the use of bicycles as ways of health care and resistance to bio-power over their bodies; about caring for the environment and the ways in which individuals relate to the city.Item Memória pessoal e coletiva de família a partir de narrativas sobre a casa da infância: um diálogo entre a Psicologia Cultural e a Analítica(Universidade Católica do Salvador, 2019-03-29) López, Vinícius Farani; Bastos, Ana Cecília de Sousa Bittencourt; http://lattes.cnpq.br/; Chaves, Sara Santos; http://lattes.cnpq.br/; Rabinovich, Elaine Pedreira; http://lattes.cnpq.br/; Aguiar, Mônica Neves; http://lattes.cnpq.br/The thesis discusses the relationship between personal memory (Jung, 2000, Pollak, 1992) and collective memory (Halbwachs, 1980, 1992, Wagoner, 2012) from the narratives of members of the same family about their memories of the childhood home. It was intended with this research to analyze similarities and dissimilarities of the narratives of members of the same family about their memories. As the childhood home is a common context of socially shared living, the family then becomes the privileged space for in-depth study of the self-other relationship. For this, the present work promotes dialogue between studies of analytical psychology (Jung, 1971, 1981, 1988, 1999, 2002, 2008, 2011, 2012, 2013, Hillman, 1989, 1993, 2008, 2010, Von-Franz, 1993, 2008, Kalsched, Singer e Kimbles, 2004) and cultural psychology (Valsiner, 2017, 2018, Zittoun, 2003, 2003a).. The hypothesis raised points to build methodological bridges that recognize the collective construction of memory, just as the poetic capacity of subjectivity in producing personal memories (Boechat, 2000) . Three dimensions are then valued for the analysis of data: the social, the family relations and the subjectivity of the person. Individual interviews were conducted with members of three distinct families. A middle-upper-middle-class family consisting of a couple, a daughter and a son; A family that has a socioeconomic ascendancy composed by couple and their three daughters: And a family that was interviewed in a small interior near Salvador that went through great economic difficulties in the period of the children's childhood, which had the interview of the mother, stepfather, two daughters and two children. All interviewees were adults and had as prerequisite for all family members accept make part of it. Three questions guide the interviews: What are your memories of your childhood home? In this house, were there objects that were important to you? Was there an important object for the family in this house? Following the narrative studies, the questions served as the interviewer's guide and as a means of inciting recall. The results emphasize the social construction of memory that affects the formation of the identity of the person, temporality as an essential element of the perception of the person about the phenomenon and subjectivity as a condition of transforming creativity that is lived collectively. Objects serve as anchors that draw memories and tell stories. Objects can be both biographical when associated with biography, the construction of a person's identity, and the social group. The collective formation of memory starts from the human capacity to be emotionally affected by the other. Shared experiences produce collective memories that can affect both recall and forgetfulness about facts. But still, subjectivity, the mitopoesis of the psyche, the human capacity and subjectivity of constructing autonomous stories enable the formation of individual memories and of particular way of seeing and relating to inanimate objects or facts.Item Trabalhadoras rurais e empoderamento: relações conjugais e convívio familiar de mulheres líderes de sindicato(Universidade Católica do Salvador, 2020-07-30) Nascimento, Telma Regina Batista; Castro, Mary Garcia; http://lattes.cnpq.br/; Costa, Lívia Alessandra Fialho da; http://lattes.cnpq.br/; Santos, Valdineia Oliveira dos; http://lattes.cnpq.br/; Marques, Zoraya M. O.; http://lattes.cnpq.br/; Fortes, Isaura Santana; http://lattes.cnpq.br; Carrera, Gilca Oliveira; http://lattes.cnpq.brThe thesis starts from the autobiography about the possibility of establishing a feedback relation between personal dimension and epistemological dimension typical of the problematic that involved this research, translated by the experience of female rural workers. By circulating and producing knowledge on public life plan of Sindicato dos Trabalhadores e Agricultores Familiares de Serrinha (Sintraf), this women were constituted by ‘struggle’. Struggle where knowledge and ways of empowerment emerged and also motivated us to investigate in which action they covered the relations sex/gender in the Family, within the marriage/conjugality contract. Aspect from which the guiding questions of the investigation arose: What features could we consider as empowerment or not of the female rural workers heading the management of Sintraf Serrinha? In case of such features exist, what knowledges would be involved for them? What are the conditions for this knowledge to have collaborated or not for the empowerment of these female workers within the scope of the marriage/conjugality contract? Such questions were supported on the following aim: to develop a study about the knowledge related to the possible empowerment of female rural workers in Sintraf Serrinha’s management; analysing how the divisions of power were configured in the private sphere and investigating whether this knowledge collaborated or not for the empowerment of these workers within the scope of the marriage/conjugality contract. In order to theoretically circumscribe this phenomenon, we seek for an interdisciplinary approach to the Sisal Territory/municipality of Serrinha-Ba and the public-private processes involved in the knowledge and empowerment achieved by female rural workers. Therefore, we call upon authors as Freire (1987), Pateman (1993), Batliwala (1997), Léon (2001), Paludo (2001), Humberto Nascimento (2003), Patel (2005), Telma Nascimento (2009), Coelho Neto (2013), among others. Regarding the methodological point of view, we decided for the qualitative approach, research field with inspiration in ethnoresearch; using the survey and semi-structured interview as a mean to collect information. In addition, based on the research findings, we defend the thesis that the empowerment achieved by these women in the public space of Sintraf Serrinha was replicated in the private space of the family and the marriage/conjugality contract. This empowerment carried the absolutely revolutionary content of knowledge/know-how. It was through the knowledge/know-how that these women recognized themselves in their gender identity, as a family farming and as an individual of rights. It was through the knowledge/know-how that they move ahead individually and collectively to fight against domestic violence and public policies for health. It was through the knowledge/know-how that they affirmed within the family, their individual and collective right to occupy and expand their political skills in the public space.Item O papel da família na aprendizagem matemática entre estudantes de uma escola pública no município de Salvador, Bahia(Universidade Católica do Salvador, 2021-02-26) Oliveira, Eliana Braga Garcia de; Santos, José Eduardo Ferreira; http://lattes.cnpq.br/; Petrini, Giancarlo; http://lattes.cnpq.br/; Vieira, Cristina Maria Coimbra; http://lattes.cnpq.br/; Carrera, Gilca Oliveira; http://lattes.cnpq.br/; André, Sumaia Boaventura; http://lattes.cnpq.br/; Cavalcanti, Vanessa Ribeiro Simon; http://lattes.cnpq.br/This research entitled: The role of the family in mathematical learning among students at a public school in the city of Salvador, Bahia. It aims to investigate the conceptions that parents / guardians of students in a public school have about the “world of numbers” and the possible interferences in the learning of Mathematics in Ensino Fundamental II Elementary School II. For this reflection, this research resorted the authors: Donati (2011) who introduces an approach within the family relationship; Petrini (2003, 2005, 2008, 2009, 2010), Petrini e Alcântara (2015) that reveals family changes in the 21st century; Piaget (1977, 1983, 1998, 2002) who adds several contributions on the process of knowledge acquisition by the human being, particularly with regard to the child's development; D´Ambrósio (1986, 2001, 2002, 2005) and D’Ambrósio et al. (2004), who describes the relationship between Mathematics and mathematical education; finally, there is the contribution of Fiorentini (1995, 1996, 2013), who researches the trends in the teaching of the subject and its findings, concluding that different conceptual forms lead to different positions and decision-making in pedagogical action. The methodology developed is qualitative / descriptive / exploratory. Perspectives from theorists were applied Bogdan and Biklen (1994), with qualitative research in education; André (2012) with research in ethnographic education and Amado, Costa e Crusoé (2017) with the content analysis technique. In this way, field observations, semi-structured interviews with 12 (twelve) parents / guardians, 12 (twelve) students and two (02) teachers of the mathematical subject of the researched classes were used. It was evidenced in the research that the families' conceptions regarding mathematics, exerts a partial influence on the mathematical learning of their children. This influence was identified in two positive and negative poles. On the positive side, it demonstrated motivational aspects in students, awakening a taste for mathematical subject and learning for pre-adolescents and adolescents. In the negative, it highlighted demotivating aspects that make them believe in the inability to solve and understand the mathematical contents. It was noticed that the influence of conceptions was partial because they reveal other aspects that also contribute to the students' failure in mathematical learning, such as: unfavorable family environment, absence of didactic resources, teacher methodology, lack of routine for studies, among others.Item Envolvimento paterno com filhos adotivos: um estudo com base na Teoria Bioecológica de Bronfenbrenner(Universidade Católica do Salvador, 2021-02-26) Oliveira, Teresa Cristina Ferreira de; Moreira, Lúcia Vaz de Campos; http://lattes.cnpq.br/; Carvalho, Ana Barreiros de; http://lattes.cnpq.br/; Lorenzo, Deivid Carvalho; http://lattes.cnpq.br/; Dias, Cristina Maria de Souza; http://lattes.cnpq.br/; Fornasier, Rafael Cerqueira; http://lattes.cnpq.br/El objetivo general de este estudio es investigar cómo ocurre la participación del padre con los hijos adoptados. La investigación tendrá como base teórica la Teoría Biológica del Desarrollo Humano, elaborada por Urie Bronfenbrenner. La investigación se caracteriza por ser cualitativa y descriptiva, con múltiples estudios de caso. En la investigación participaron cuatro padres adoptivos de clase media que vivían en la Región Metropolitana de Salvador, y se accedió a ellos en dos grupos de apoyo para la adopción. Se realizó una entrevista grabada con cada uno de ellos por separado, para ello se construyó un guión con preguntas abiertas. Los datos se analizaron de forma descriptiva. Todos los participantes firmaron el formulario de consentimiento libre e informado. Como principales resultados se encontró que los padres demostraron estar bastante involucrados con sus hijos tanto en interacción, accesibilidad y responsabilidad. En los primeros días de socialización se expresa una identificación, incluso una “pasión”. El amor se intensifica con el tiempo de convivencia, fortaleciendo el vínculo entre el padre y su hijo adoptivo. Se concluye que los padres vivieron intensamente todo el proceso de adopción de sus hijos y están muy involucrados con ellos.Item Quando as vozes se tornam visíveis: o panorama de vida de pessoas idosas em comunidades ciganas(Universidade Católica do Salvador, 2021-02-22) Ramos, Jeane da Silva; Cavalcanti, Vanessa Ribeiro Simon; http://lattes.cnpq.br/; Bastos, Samira Safadi; http://lattes.cnpq.br/; Rocha, Sheila Marta Carregosa; http://lattes.cnpq.br/; Dias, Maria Isabel Correia; http://lattes.cnpq.br/; Moreira, Lúcia Vaz de Campos; http://lattes.cnpq.br/No caminho para refletir sobre histórias de pessoas idosas ciganas e, consequentemente, as relações humanas, dentro da linha de pesquisa proposta a este estudo: Família em Mudança, além do entendimento das principais questões sobre o panorama de vida de idosos e relacionais (familiares), este estudo permite, através de investigações, analisar histórias de vidas e representatividades de duas famílias ciganas, 6 (seis) idosos e 6 (seis) jovens ciganos pertencentes às etnias Calon e Sinti (respectivamente), na comunidade territorializada no município de Penedo, Estado de Alagoas, Brasil. Foram analisados, de forma processual, aspectos individuais relações humanas, culturais, históricas, antropológicas e em problemáticas sociais. Como principal ensaio epistemológico, o conceito do Construtivismo Estruturalista do filósofo e sociólogo francês Pierre Bourdieu (1983) ilustrou pontos de discussão da pesquisa que dialoga com a realidade vivenciada por eles, como produzem, criam legitimações e reproduzem a estrutura social a qual, muitas vezes, independe de sua vontade, mas sim de sua condição. A metodologia utilizada constituiu na pesquisa qualitativa, com base em questionário semiestruturado aplicado por plataformas de comunicação (devido ao isolamento social decorrente da pandemia da Covid-19 e dos recursos disponíveis na comunidade) aos pesquisados referenciando as narrativas geracionais (privilegiando pessoas acima de 60 anos) e intrafamiliares (composição de parentes de núcleos mais próximos). Foram abordados temas que subsidiaram o mapeamento e análise descritiva sobre a importância da visibilidade da cultura, identidades e relações sociais do povo cigano. Os resultados esperados, entretanto, implicam, em primeiro momento, na visão de que esses idosos possuem uma respeitabilidade entre eles, além de, também, fazer parte da construção e identidade da população brasileira. As experiências e condições de vida de pessoas idosas ciganas significam favorecer a “ecologia de saberes”, rompendo com identificações pejorativas e valorizando-os como sujeitos protagonistas de suas histórias, em que denominamos, neste estudo, de “vozes visíveis e nomeadas de um povo”. O cenário de vida e a valorização de pessoas idosas nas famílias ciganas, além de suas narrativas, são elementos que mostram as experiências relacionais ciganas e que, para eles, caracteriza “vida em comunidades” por acolher vários grupos dessa etnia.Item Escolarização, trabalho e família: concepções e perspectivas de adolescentes e familiares em busca dos exames supletivos(Universidade Católica do Salvador, 2020-12-09) Cruz, Ariadne de Araújo; Moreira, Lúcia Vaz de Campos; http://lattes.cnpq.br/; Carvalho, Ana Barreiros de; http://lattes.cnpq.br/; Santos, David Moisés Barreto dos; http://lattes.cnpq.br/; Santos, José Eduardo Ferreira; http://lattes.cnpq.br/; Fornasier, Rafael Cerqueira; http://lattes.cnpq.br/The general goal of this investigation consists in identifying adolescents who take supplementary exams and their parents/guardians’ conceptions and perspectives about schooling, work and family. The study is descriptive, exploratory and based on a quantitative approach. The research was carried out at “Permanent Comission of Evaluation”- CPA, which takes place at a state school in Salvador/Bahia. The study involved 30 teenage candidates and their respective parents/guardians who chose the CPA of the mentioned school to take the Supplementary Exams. In total, 60 people participated in this survey. Data collection was based on two semistructured script of interviews: one of them to the adolescents, and the other to their parents/guardians. The study was approved by the “Committee on Ethics Research” of the Catholic University of Salvador (UCSal). The participants were contacted and interviewed in the school environment. Data were analyzed constructing categories based on the obtained replies and based on the calculation of the respective percentages. The main results were: According to the parents/guardians of all social levels, the main perspective is that the adolescent should take the supplementary exams in order to regularize the school life or to anticipate the access to the University, and to finish high school as soon as possible, since there was a gap between age and grade. In turn, some adolescents think that their perspectives were focused on obtaining the certification and, consequently, on being able to access labour market more easily. Adolescents and their parents/guardians think that school is, mainly, a place of learning and of social interaction. Besides this, school consists of a place to access a better study and a better learning. Work is seen, besides other things, as a way of survival. For the most adolescents and their parents/guardians, family is considered the basis to everything. The participants value education, but it is necessary to adopt effective public policies in order to guarantee the quality of the schooling process to everyone which is part of a society that, every day, requires more qualification of their citizens.Item A transição do 5º para o 6º ano numa escola pública municipal de Salvador-Ba: dificuldades dos estudantes, contribuições familiares e apoio escolar(Universidade Católica do Salvador, 2020-11-11) Rios, Clara Maria Almeida; Fornasier, Rafael Cerqueira; http://lattes.cnpq.br/; Petrini, Giancarlo; http://lattes.cnpq.br/; Carneiro, Suzana Filizola Brasiliense; http://lattes.cnpq.br/; Nonato, Emanuel do Rosário Santos; http://lattes.cnpq.br/; Carrera, Gilca Oliveira; http://lattes.cnpq.br/; Santos, José Eduardo Ferreira; http://lattes.cnpq.br/This work is a descriptive qualitative study, which focuses its attention on the transition phase from the 5th to the 6th grade, focusing on the students' voices, about their difficulties, family contributions and school support, in this phase of education. cycle change, in the context of a public-school system in Salvador. The question is: how are family and school educational practices associated with the process of adaptation and school performance of students in the transition phase from 5th to 6th grade? The general objective translates into: analyzing students' difficulties and the impacts of family educational practices and school practices, in the process of adaptation and school performance of students, in this transition phase from the 5th to the 6th year of schooling. This objective is divided into five specific objectives, which are: a) to understand how interpersonal relationships between families, students and teachers are processed in this phase of school transition; b) identify which students' difficulties and which family and school actions interfere and favor the process of adaptation and school performance of these students; c) analyze the conceptions and perceptions of students about their difficulties and what are the contributions of family and school institution in this phase; d) to know the conceptions, perceptions and actions of the principal, the pedagogical coordinator and the teachers in relation to the process of adaptation, teaching and learning of students in this transition phase; e) build knowledge and signal possible clues of family and school actions to favor the adaptation and good school performance of students in this specific moment of schooling. From this perspective, the research had as its object of study the personal experiences lived by students in the transition phase from 5th to 6th grade, in relation to family educational practices and school practices. The theoretical foundation consists of an interdisciplinary approach, supported by the various social and human sciences, especially the theorists who talk about family and education in contemporary times, about phases of human development and transitions, such as: Morin (2000); Schaff (2001); Giddens (1993, 2017); Bourdieu (1993); Donati (2008, 2013); Petrini (2003, 2004, 2005, 2016); Bauman (2004); Fornasier (2016, 2018); Bronfenbrenner (2011); Vigotski (2000,2010); Valsiner (2012); Zittoun (2004, 2005, 2007); among others. Its empirical field is a school of the Municipal Education Network of Salvador, in which operates the Elementary School II, segment of interest of the study to be carried out. The research has 32 participants, comprising 10 students of the 6th grade, 10 parents / guardians, 10 teachers, 01 Pedagogical Coordinator and 01 Principal. As research instruments, we used observations in locum and semi-structured interviews. Data analysis focuses on four groups: students (1st group), parents / guardians of students (2nd group), teachers (3rd group) and management team (4th group). As main results we realize that students experience difficulties during the school transition process, despite having family and school support. The research contributed to a better interpretation and understanding about the transition phase from the 5th to the 6th grade, in order to guide and suggest family and school procedures and actions capable of facilitating the adaptation process and the students' good performance during the referred change of school cycle.Item Trajetória de estudantes da graduação em medicina da UEFS: percursos para permanência e conclusão do curso, frente às expectativas familiares(Universidade Católica do Salvador, 2020-11-20) Silva, Luciana Rios da; Amorim, Ivonete Barreto de; http://lattes.cnpq.br; Rabinovich, Elaine Pedreira; http://lattes.cnpq.br; Brito, Eliana Sales; http://lattes.cnpq.br; Castro, Selma Barros Daltro de; http://lattes.cnpq.br; Mussi, Amali de Angelis; http://lattes.cnpq.br; Santos, José Eduardo Ferreira; http://lattes.cnpq.brThe fluidity and transience dynamics pertinent to today's society has required people to assume social roles that are constantly changing. Although contemporaneity displays a fluid character to social relations associated to the intense changes in values and needs with which we live daily, educational concerns and the predominance of school capital remain latent within most families. Many young people have the desire to become medical doctors and this choice is stimulated by families that project aspirations for their children based on a professional future that guarantees security and social recognition and anchored in the representation around “being a doctor”. However, the student's entry into a Higher Education Institution provides no guaranty of getting a degree in fact, once the academic environment raises conflicts and shows a complex reality to which medical students are submitted. Hence, this study is focused on the formative trajectory of medical students at the State University of Feira de Santana (UEFS), aiming to the objective and subjective resources enrolled by these students, in order to remain and conclude the course, considering both academic issues and facing family expectations. According to the general objective, specific objectives were outlined, which consisted of analysing the existing relations between society, education and development, in the process of professional choice; Identify the objective and subjective elements used by students to resolve tensions relevant to academic dynamics; Describe whereby students perceive their family's expectations about the training process and future professional activity. To present from the maps and the interviews, how the voices of the students' selves are positioned before the student self, a member of a family, a person and a future professional, in the context of medical academic training. The methodology toward the research development was based on a qualitative approach, case study type, involving collecting information technique of the self map, semi-structured interview and sociodemographic questionnaire. In order to elaborate the theoretical basis of the study, the productions of Bourdieu (1993,1996, 2003, 2015), Chaudary and Charma (2008), Cunha (2007), Han (2017 to 2017 b), Hermans ( 1992), Lipovetsky (2007), Luckesi (2012), Machado (1997), Masetto (2003, 2009), Oliveira, Rego and Aquino (2006), Petrini (2009), Roudinesco (2003), Scheffer (2018) and Singly (2010) were applied. The results show different strategies to deal with the conflicting conjecture were used by students during the training process, however, among all the available resources, the individual articulation prevailed toward facing the adverse situations, which in general presented as a background the subsidy for family care.Item Repercussões psicossociais e espirituais da doença renal crônica e dos tratamentos de hemodiálise e diálise peritoneal sobre os familiares(Universidade Católica do Salvador, 2020-11-26) Almeida, Aline Mota de; Rabinovich, Elaine Pedreira; http://lattes.cnpq.br; Carvalho, Evanilda Souza de Santana; http://lattes.cnpq.br; Amorim, Rita da Cruz; http://lattes.cnpq.br; Sá, Kátia Nunes; http://lattes.cnpq.br; Brito, Eliana Sales; http://lattes.cnpq.br; Sá, Sumaia Midlej Pimentel; http://lattes.cnpq.brChronic kidney disease causes physical, emotional and social changes in the person affected, with repercussions on the family, which is subject to the various adaptive demands imposed by the disease and dialysis therapy. From the literature, quality of life, spirituality, hope, resilience and social support were highlighted as elements that may be present and be influenced by illness, and even present themselves differently among family members of people on hemodialysis and on peritoneal dialysis. General objective: To analyze the psychosocial and spiritual repercussions that chronic kidney disease and hemodialysis and peritoneal dialysis treatments can have on the sick person's family members. Method: Mixed study with qualitative (n = 20) and quantitative (n = 160), descriptive, cross-sectional and comparative study, carried out with family members of people with chronic kidney disease undergoing dialysis therapy, in a dialysis unit in Salvador-Bahia, Brazil. Data collection was carried out from September to December 2019, after approval by the Ethics Committee, using the following instruments: sociodemographic questionnaire; semi-structured interview script; WHOQOL-bref; WHOQOL-SRPB; Resilience Scale for Adults; Herth's Hope Scale and Perceived Social Support Multidimensional Scale. The data obtained from the scales wereanalyzed with descriptive statistics and association tests adequate to the nature of the variables. Content analysis was used to treat narratives and discussions were carried out through the triangulation of methods. Results: illness and treatment repercussions on the investigated elements were identified and quality of life, spirituality, religiosity and social support obtained higher scores for the peritoneal dialysis group; while in hope and resilience the scores had similar values between treatment groups. Negative self-perception of life quality emerged after the disease and treatment, dealing with it through overcoming mechanisms, reorganization of family, personal and social everyday life, and through passive acceptance of the experienced situation. As sources of support, spirituality, religiosity, hope, and support from family, friends, and health professionals were mentioned. Correlations were identified showing that age, gender, belief, income and length of care influenced the quality of life. There were positive correlations between the averages of quality of life domains; general quality of life index; spirituality, religiosity and personal belief; resilience; hope; and perceived social support, indicating that the higher the score of one of these elements, the higher the score of the others. Main conclusions: this study confirm the thesis that the statistically significant differences in the quality of life of family members of peritoneal dialysis with a higher score in the environment domain, when compared to those of hemodialysis, do not occur due to the type of treatment, considering that this treatment causes greater care overload for the family, but due to the socioeconomic characteristics of the families of the people who are indicated for the referred treatment. Given the differences in scores between groups of family members, specific care actions and programs for family members are required by type of treatment.